كان هاشتاج #سنة_فضحت_٨٠ سنة الذي دشنته لجان الشؤون المعنوية والمخابرات فرصة للتعرف على أكثر مساوئ حكم العسكر ومآلات القمع وحصار الحرية والفساد ، استنادا لحربهم الضروس للاكتفاء بالسنة اليتمية للرئيس الشهيد محمد مرسي بعد أن مثلت فرصة تلوح في الأفق لاستجماع القرار والإرادة في صناعة الدواء المصري والاكتفاء الغذائي وتصنيع سلاح مصري.
الناشطون قالوا إن  "العسكر كانوا على رأي المثل المصري "العايبة ترازيك وتجيب اللي فيها فيك" وقال كافشي بيك "@Waqa56233170" "حكم الإخوان سنة ففضحوا حكم العسكر وخيانتهم وعمالتهم ونهبهم للوطن منذ ٨٠ سنة ؛ رحم الله الرئيس مرسي ولا رحم قاتليه".
وأضاف حساب الحرية لهالة و صفاء (@sherio28)  "فعلا سنة الإخوان فضحت حكم العسكر ، جاتهم نيلة بتوع ٥٠٪ ضيعوا البلد ".
وغرد يحيى (@Yahia22667568) "مصر الفساد مصر العسكر ، يسقط يسقط حكم السيسي ".

 

فعلا سنة حكم الرئيس الوحيد المنتخب الشرعي محمد مرسي
فضحت سرقة العسكر بعد الملك # سنة فضحت 80 سنة.

— Hytham abd elkwy (@HythamElkwy) September 20, 2022

 

وعلقت نور (@Noor26194148)، "#سنة_فضحت_٨٠سنة والخونة العسكر بقيادة الخائن السيسي اللي ضيعوا مياه النيل وتيران وصنافير وشركات ومستشفيات ،مصر باعوها للإمارات وزود ديون مصر هم الشرفاء فعلا عبيد بقيادة العسكر لازم#ثورة_المفاصل تمنعهم يحكمون مصر تاني  ".
وكمقارنة عملية من واقع قطارات الشعب البائسة وقطارات الأغنياء المكيفة كتب كمال مقلد (@Kmal39867356)، "كنا فين وبقينا فين ، السكة الحديد بتتطور ، اللي فوق ده قطار الشعب من كام سنة فاتت، الدرجة الثالثة زمان، واللي تحت برضه قطار الشعب بس في الجمهورية الجديدة قبل التطوير وبعد التطوير".
 

 

 

٨٠ سنة حكم عسكري جعلت من مصر العظمى ، مصر تطعم الشعوب الإسلامية لمصر ذليلة تتسول من الجميع وتبيع أراضيها لمن يدفع # سنة فضحت 80 سنة.

محمد أبو سويلم (@pf_hyl) September 20, 2022

 

وأبدى مصطفى عثمان تفاؤلا فكتب من خلال (@mostafatwits)، عن إجراءات يعتمدها الغرب ضد السيسي "تم منعه من دخول بريطانيا وأمريكا و حضور الأمم المتحدة ، أيامه سودة والجاية أسود من التوتة ".
وأوضح في تغريدة تالية "هل الجانب الأمريكي طلب عدم حضور التعيس #الأمم_المتحدة ؟ وإن #بايدن لن يقابله و لا أي وفد ،  الجمعية العامة تعقد الأيام القادمة و سوف تتضح الأمور ".
وغرد مصري مطحون (@rofdhnopwyn) ساخرا "كل فشل .العسكر  سببه أهل الشر آه أومال إيه؟ سحيح

 

 

#العسكر_الفجرة".
واعتبر محمد حسن (@MohamedH4A) أن سنة الحرية واحترام الرأي للرئيس الشهيد كانت شاهدا عليهم لا على الإخوان كما يزعمون ، سنة واحدة ديموقراطية في عهد محمد مرسي الشهيد فضحت فساد العسكر على مر السنين".

 

 

للأسف حتى في عملية حسابية بسيطة مش عارفين تحسبوا و بيكتبوا ورا بعض ك……
من ثورة ١٩٥٢ حتى اليوم ٧٠ سنة فقط حسبتوها إزاي بقى ٨٠ يا ………# سنة فضحت 80 سنة.

— M R Elabrak محمد رأفت الأبرق (@ElabRaafet) September 20, 2022

 

وهاجم محمود من دشنوا الهاشتاج للنيل من الإخوان وكتب عبر (@mr_Rebellion_)، فعلا 80 سنة  فضحت حكم العسكر الفاشل اللي استولى على ثروات مصر و المصريين و اللي ينكر يبقى مصلحجي و دولجي بن وSخه".
وأكد حساب (@2sT7bICkcmgjhj8) أنه "فعلا هي فضحت بس ألاعيب العسكر".
واستفاض هاني في الشرح كيف فضحتهم وعبر (@hny49494662) كتب "من سنة 1952  وهم مسكوها وكنا أد الدنيا ، ولما مسكوها بقالهم   60 سنة خراب وسرق ونهب وتجويع الشعب ، ويقولك نهضة يا أخي قحة عليكم أنتم سرقتوا مصر وشعب مصر من سبعين سنة عن العسكر أتحدث  #سنة_فضحت_٨٠سنة ".

 

 

 

 

ما حدش خرب البلد دي غير العسكر الحرامية والمنافقين اللي بيطبل لهم # سنة فضحت 80 سنة.

يارب M (@M79288892) September 20, 2022

 

 

واستعرض الرياني (@SsuPRwuX4grbqtR) المطلوب من الحكومات وموقف حكومات السيسي منها فكتب "آخر ما يبقى على الحكومات و الدول و إن كانت فاسدة عميلة ، حفظ الأمن بشقيه و فض النازعات ، و الآن حتى هذا لم يعد موجودا".
 

Facebook Comments